Hulpconstructies binnen SketchUp


Je wil iets tekenen, maar je vindt niet direct hoe dat mogelijk is? Probeer eerst hulplijnen te trekken met het gereedschap Tape Measure Tool. Als het daarna nog niet goed gaat is er veel kans dat je wat extra lijnen moet tekenen om tot je resultaat te komen. Enkele van deze voorbeelden zijn:


Rechthoeken met afgeronde of afgeschuinde hoeken


In een oefening zal gevraagd worden om de volgende roeispaan te tekenen:

Roeispaan met afgeronde hoeken

Alle uitleg is te vinden in de oefening van het rubberbootje op pagina drie. Maar de plaat op het uiteinde is een ideaal voorbeeld van vierkanten waarvan de hoeken afgerond dienen te worden. Dit kan je niet zonder een paar extra lijnen te trekken. Om deze plaat te tekenen, begin met een rechthoek die de uiterste maten van de plaat omvat.

Roeispaan met afgeronde hoeken

Teken vanaf alle hoekpunten een lijn in beide richtingen, die de afstand van de afrondingen of afschuiningen aangeven. Dit dien je te doen in alle vier de hoeken. De moeilijkheid van deze techniek is dat je de lijnen die je tekent niet ziet, tenzij je ze selecteert. De reden waarom is uitgelegd in de pagina basisprincipes van SketchUp, onder het onderdeel Overlappende lijnen zijn niet mogelijk.

In volgende afbeelding zijn de nieuw getekende lijnen in de hoeken geselecteerd:

Roeispaan met afgeronde hoeken

De nieuwe lijnen zijn geselecteerd om ze zichtbaar te maken. Op deze manier vind je ook gemakkelijker de eindpunten die anders onzichtbaar zouden zijn.

Door deze lijnen te tekenen zijn er punten beschikbaar waar je naar kan snappen. Ga van punt naar punt om de afrondingen of afschuiningen te tekenen.

Roeispaan met afgeronde hoeken

Als alles correct gepositioneerd is, dan kan je de overbodige delen (de hoeken) verwijderen.


Tekeningen centreren op een bestaand vlak


Het gebeurt regelmatig dat er op een vlak getekend dient te worden dat al reeds bestaat. Bijvoorbeeld voor het tekenen van een brug. In dit voorbeeld is er een balk getekend op de plaats waar de brug over de rivier dient te komen:

Centreren op een vlak

De 'moeilijkheid' als je een boog wil maken in deze brug is dat deze boog aan twee tegenovergestelde zijden even ver van de zijkanten dient te staan. De oplossing voor dit probleem lijkt op de oplossing die we hebben gevonden om hoeken af te ronden.

Activeer het gereedschap Line in de werkbalk. en trek een lijntje onderaan één zijde van de brug. Geef een gewenste afstand in op het toetsenbord en druk enter.

Centreren op een vlak

Doe hetzelfde aan de andere kant, met dezelfde afstand:

Centreren op een vlak

Herinner je dat een lijn boven op een andere lijn niet mogelijk is: SketchUp splitst deze lijnen dan op. Maar het punt tussen deze twee lijnen is wel bruikbaar om te tekenen: dit zijn twee punten die beide even ver van de zijkant liggen. Door met de muis op deze punten te klikken (en het juiste gereedschap te gebruiken) kan je de boog op tekenen om de brug exact in het midden te plaatsen:

Centreren op een vlak

Ook niet-gecentreerde tekeningen kan je aanbrengen door dezelfde hulpconstructies toe te passen.


Het middelpunt van een cirkel vinden


Het middelpunt van een cirkel is niet zichtbaar in een cirkel. En als je er met een gereedschap zoals Line of Rectangle naar zoekt, zal SketchUp hier soms wel en soms niet naar snappen. Om dan het middenpunt van een cirkel te vinden kan je werken met een tijdelijke hulpconstructie. Herinner je dat een cirkel bestaat uit kleine onderdelen, standaard vierentwintig. Trek een lijn van het ene uiterste van de cirkel naar het andere uiterste. Het midden van deze lijn is dan tevens het midden van de cirkel:

Het midden van een cirkel

Ben je niet zeker of je twee uiterste punten gevonden hebt, kan je dat controleren. Voordat je de lijn vastlegt beweeg je naar de twee punten langs het gekozen punt. Als de lengte die in de hoek rechts onder weergegeven is kleiner wordt, dan was het punt goed gekozen en ga je terug. Als de lengte groter wordt, dan was je schatting van tegenovergestelde punten niet correct.


Profielen van objecten


Soms beschik je over een complex model, maar heb je eenvoudige gegevens nodig, zoals doorsneden. Deze kan je zeer eenvoudig maken in SketchUp. Hier wordt dat geïllustreerd aan de hand van een bootje dat in het 3D Warehouse terug te vinden is:

Op de plaats waar er gegevens, een profiel, een doorsnede,... nodig is teken je een recht vlak doorheen het model:

Een profiel maken

Op dat vlak doe je rechtermuisklik -> Intersect Faces -> With model.

Een profiel maken

Het model mag verwijderd worden of onzichtbaar gemaakt worden. Wat resteert is een vlak met een doorsnede van het model. Omdat deze doorsnede bestaat uit vlakken en lijnen is het mogelijk om deze aan te passen, te kleuren,... naar eigen inzicht:

Een profiel maken

Horizontale/verticale lijnen op gebogen vlakken en terreinen


Op dezelfde manier als dat je doorsneden maakt is het ook mogelijk om exact horizontale of verticale lijnen aan te brengen op een complex model. Hier wordt dat geïllustreerd door op een terrein een oude rivierbedding aan te brengen. Volgende afbeelding is een diepe kuil in een terrein:

Horizontale lijnen trekken doorheen een gebogen vlak

Het is de bedoeling dat hierin een oude rivierbedding aangebracht wordt, dus dat wil zeggen dat er een exact horizontale lijn doorheen dit terrein moet komen lopen.

Allereerst wordt de groep van het terrein geopend zodat je deze kan bewerken. Daarna teken je een groot horizontaal vlak buiten het terrein, en dit vlak positioneer je met het gereedschap Move tot de plaats waar de horizontale lijn dient te komen.

Horizontale lijnen trekken doorheen een gebogen vlak

Als het vlak op de gewenste positie staat kies je rechtermuisklik -> Intersect Faces -> With Model.

Horizontale lijnen trekken doorheen een gebogen vlak

SketchUp zoekt dan alle plaatsen op waar je getekende vlak iets anders door snijdt. Omdat je vlak horizontaal staat zal de snijlijn die SketchUp tekent ook exact horizontaal zijn. Het vlak dat getekend werd wordt terug verwijderd, de snijlijnen laten we staan. Onderstaande afbeelding is het resultaat. Alles onder de horizontale rivierbedding is bruin gekleurd om het onderscheid duidelijk te maken:

Horizontale lijnen trekken doorheen een gebogen vlak

Dit trucje kan ook met verticale vlakken uitgevoerd worden en zelfs met complexe vormen.


Objecten symmetrisch maken


Het is veel werk om ingewikkelde objecten volledig uit te tekenen. Maar als er een symmetrie terug te vinden is kun je de helft van het werk overslaan: Je maakt een spiegeling van de eerste helft. Dit wordt opnieuw geïllustreerd met de boot uit het 3D Warehouse:

Horizontale lijnen trekken doorheen een gebogen vlak

Boten zijn een ideaal voorbeeld: zij zijn symmetrisch. Je tekent één zijde uit en daarna kopieer je dit onderdeel met het gereedschap Move (onder het inhouden van de controltoets (Mac: Option of Alttoets). Daarna selecteer je de kopie en kies je rechtermuisklik -> Flip Along -> Red/Green/Blue direction.

Horizontale lijnen trekken doorheen een gebogen vlak

Er wordt dan een 'spiegel' geplaatst recht op de as die je gekozen hebt, en SketchUp spiegelt de geselecteerde onderdelen volgens deze spiegel. Daarna kan je het gespiegelde onderdeel terug verplaatsen met het gereedschap Move totdat zij correct op elkaar aansluiten.

Let er wel op dat als je één helft wijzigt, de andere helft niet volgt, tenzij je werkt met componenten.